söndag 16 november 2008

Strange dayz in Uppsala

Suck. Klockan är 02.50. Men här och var i huset mitt emot lyser det än. På undervåningen sitter en ung tjej djupt försjunken i en tjock bok. Lite högre upp har en kille precis kommit ut ur duschen. Blivande ingenjörer, läkare, psykologer. Alla lika svårt att vända tillbaka dygnet efter helgen. Skönt att veta att man inte är den enda i allafall.

Ända sen jag kom hit har jag tänkt återuppliva min blogg. Tänkt alltså. Men uppenbarligen inte kommit längre. Dagarna har dock varit sjukt stressiga med frilansjobb och föreläsningar, nationsliv och kusinträffar. Men nu så. Nu har jag flyttat och fått en ny chans. Så enjoy:)


Klassen: en galen mix människor, från Malmö i söder till Gävle i norr. Majoriteten tjejer, medelåldern 25. Alla med någon form av kandidat, vissa med en doktorsavhandling. Ett sjukt intressant gäng, med sjukt konstruktiva tankar och åsikter, alltså. Precis som det ska vara.

Skolan: inleddes med reportage, personporträtt och krönikor. Jag skrev bland annat om min kusins fotoutställning på Södermalm och spenderande en heldag på Arlanda. Ingick även en telegramövning där vi fick agera lokalreportrar, ringa upp polisens tipstelefon, och under tidspress producera en färdig nyhetsnotis. Ingick också ett studiebesök på Uppsala Nya Tidning (UNT) där vi fick sätta en egen förstasida.

Därefter följde en radiokurs med två reportage, inklusive redigering. Jag genomförde en enkät om illegal nedladdning på stan, samt intervjuade en före detta kriminell om lokal misshandel.
Ingick dessutom ett studiebesök på Radio Uppland där vi fick öva studioläsning. Dock något skrämmande att höra sin grova småländska i ett ljudisolerat rum med studiopublik.

Håller nu på med delkurs 3, som är en vanlig teorikurs. Fram med de gamla dammiga MKV-böckerna, alltså. Tentaskrivning hela nästa vecka, ihop med skånepågen Kristoffer.

Boendet: bodde till en början i en trea i Gränby på andra sidan stan, men har numera förflyttat mig till Flogsta - en avskild minigalax i hjärtat av Uppsala, där det definitivt finns tecken på liv. Studentliv. Tolv höghus á la tjugo korridorer, kända för sitt ökända "Flogsta-skrik". Prick 22.00 öppnas varenda fönster och därefter spys tentaångesten ut i kvällsluften i form av ett kollektivt avgrundsvrål. Ganska befriande. Dock mindre behagligt för övriga.
























Umgänget: har på något underligt sätt lyckats bli "one of the boyz". Hänger mest med Tero från Halmstad, men även med Flogsta-crewn: den tidigare nämnde Kristoffer och hans polare Chris från Kanada och Eddie från Tyskland, som alla bor i korridoren mittemot, samt den galne polacken Patrik som fortfarande e fast i Gränby.
Sedan har jag förstås min underbara mentor och kusin Josefin på söder i Stockholm, min bästa vän Annica på gatan ovanför, och så Josefins vackra syster Emma som också pluggar här.
En kort summering, alltså.
...Huh? Jaaaa mamma, jag lovar att uppdatera. Snart.

Be safe,



6 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Sofia!
Har du en alldelese egen bostad nu? En kompis från Kanada ... det låter intressant. Vi åkte från Niagara via Toronto och Montreal till Quebec, när vi var där för några veckor sedan. Montreal och Quebec var mycket franska städer, fina. Det blåste kallt i Kanada..., det gör sig nog mer på sommaren./Karin

Anonym sa...

Vad bra att du hamnat i rätt gäng nu, alltså i Flogsta. Även om jag inte för ett ögonblick köper att det är "Uppsalas hjärta"... Snarare en meteor i utkanten, farligt laddad med hopp och ångest. Energirik, explosiv och så klart förbaskat kul.

Kram Jos

Anonym sa...

Kul att bloggen är igång igen :-) Hör av dig om du hinner träffas någon dag!

Anonym sa...

Hej Fisen!
Vad kul att din blogg är igång igen! Skicka gärna mail när du har uppdaterat, för man kommer inte åt alla bloggar från jobbet ;)Mysigt i din lya =)
Det va så kul sist vi sågs... har planer på att antingen åka upp slutet på nov eller början på dec igen. Eventuellt bilar vi då =)
Annars kommer jag i jan igen. Då börjar iofs min utbildning på Canal Digital, men det ska nog gå på nåt sätt. TIPS: det är skit-billiga sj-biljetter i januari, olika sträckor...för du räknas ju som student =) Om du ska åka hem från Växjö tänkte jag. PUSS Li

Anonym sa...

hej fia!!

blev inget jobb i sthlm för mej, istället har jag hamnat i Umeå av alla ställen, som inte sundsvall va tillräckligt norrut!!

börjar jobba nästa måndag, så nu är det jag som panikletar efter lght i sista minuten haha :) fast kanske inte riktigt lika svårt att hitta nåt som i u-sala då! men vad roligt att du fixat ett eget place.

vill komma å hälsa på snart igen, men vet inte hur det ska bli av. jag som va taggad på att börja klättra med dej o allt (fast jag blev något avskräckt när jag fick höra att man får massa förhårdnader på händer o fingrar, USCH haha!).

STOR kraaam på dej från norrland!!/määri

b_luthman sa...

redaktionen är död idag, ingen här så jag sitter o läser o läser gamla roliga sker på nätet. jag måste ju dock reagera när du skriver att gävle skulle vara "i norr". plus att flåsa kommer från ume, men är det ens sverige?

moahaha..snart skiter jag i det här o går hem...inga nyheter idag.